Bezoek aan Dresden op de fiets.

7 september 2019 - Dresden, Duitsland

Vrijdag 6 september 2019.

Gisteren zijn we na de 200 km overbrugd te hebben in Dresden aangekomen, weer een prima plek.

Vandaag zijn we op de fiets (4 km) naar de Altstadt gereden. Het weer werkt mee, in de schaduw een vestje aan, maar dat mag geen naam hebben.

We parkeerden de fiets bij de Kruiskerk, via de Altmarkt waar veel kramen hun (toeristische) waren aanbieden, naar de Neumarkt en zijn we zo als gewoonlijk eerst naar een toerist bureau op zoek gegaan,  moeilijk te vinden, maar onder  begeleiding van een jongeman, die er plezier in had om ons te weg te wijzen gevonden en daar een boekje en plattegrond gekocht.

Rond het plein de Neue markt, zien we veel karakteristieke gebouwen.
Midden op Plein staat het bronzen beeld van Luther en op de hoek is de Vrouwenkerk, met een prachtige toren die je kunt beklimmen. “Hotel de Saxe”,  Johaneum het museum voor verkeer en vervoer, een prachtige fontein, de muziek van  jongelui die op viool en cello een prachtige song van Ed Sheeran en Andrea Botticelli, Perfect Symphony spelen en mime spelers maakt dat het plein leuk is om een tijdje te zitten.

We lopen verder richting de Elbe,  via het  Brühlse terras, een prachtig uitzicht over de stad,  we zien de  torens van de Kathedraal , kijken over de Elbe met de  Augustusbrug, de oudste en beroemdste brug over de Elbe, die Altstadt en Neustadt verbindt.
We hebben nog veel te bekijken in dit stuk.

Via de Lange Gang, met een prachtig 102 m. lange en 9 m. hoge , van Meisen porselein gemaakte muurschildering de “Vorstenoptocht”, een galerij met familieportretten van vorsten. Het grootste porseleinen schilderij ter wereld.

Via de Auguststrasse, weer terug naar   de Neumarkt, waar we een Saksische maaltijd verorberden.

Weer verder naar de Elbe,  langs het Casel Paleis en de vesting Dresden naar  de Brühlsergarden die aan de Elbe grenst en het Albertinium museum, langs het mooie Politiebureau lopen we naar de Kruiskerk en stappen met al al de mooie indrukken op de fiets.

Nu op zaterdag 6 september nemen we een (regen)snipperdag en praten na over al het moois. We blijven hier nog even om nog meer te genieten van deze mooie stad.