Bezoek aan Dresden op de fiets.

7 september 2019 - Dresden, Duitsland

Vrijdag 6 september 2019.

Gisteren zijn we na de 200 km overbrugd te hebben in Dresden aangekomen, weer een prima plek.

Vandaag zijn we op de fiets (4 km) naar de Altstadt gereden. Het weer werkt mee, in de schaduw een vestje aan, maar dat mag geen naam hebben.

We parkeerden de fiets bij de Kruiskerk, via de Altmarkt waar veel kramen hun (toeristische) waren aanbieden, naar de Neumarkt en zijn we zo als gewoonlijk eerst naar een toerist bureau op zoek gegaan,  moeilijk te vinden, maar onder  begeleiding van een jongeman, die er plezier in had om ons te weg te wijzen gevonden en daar een boekje en plattegrond gekocht.

Rond het plein de Neue markt, zien we veel karakteristieke gebouwen.
Midden op Plein staat het bronzen beeld van Luther en op de hoek is de Vrouwenkerk, met een prachtige toren die je kunt beklimmen. “Hotel de Saxe”,  Johaneum het museum voor verkeer en vervoer, een prachtige fontein, de muziek van  jongelui die op viool en cello een prachtige song van Ed Sheeran en Andrea Botticelli, Perfect Symphony spelen en mime spelers maakt dat het plein leuk is om een tijdje te zitten.

We lopen verder richting de Elbe,  via het  Brühlse terras, een prachtig uitzicht over de stad,  we zien de  torens van de Kathedraal , kijken over de Elbe met de  Augustusbrug, de oudste en beroemdste brug over de Elbe, die Altstadt en Neustadt verbindt.
We hebben nog veel te bekijken in dit stuk.

Via de Lange Gang, met een prachtig 102 m. lange en 9 m. hoge , van Meisen porselein gemaakte muurschildering de “Vorstenoptocht”, een galerij met familieportretten van vorsten. Het grootste porseleinen schilderij ter wereld.

Via de Auguststrasse, weer terug naar   de Neumarkt, waar we een Saksische maaltijd verorberden.

Weer verder naar de Elbe,  langs het Casel Paleis en de vesting Dresden naar  de Brühlsergarden die aan de Elbe grenst en het Albertinium museum, langs het mooie Politiebureau lopen we naar de Kruiskerk en stappen met al al de mooie indrukken op de fiets.

Nu op zaterdag 6 september nemen we een (regen)snipperdag en praten na over al het moois. We blijven hier nog even om nog meer te genieten van deze mooie stad.

1. Hillie Hoogeveen:
    Miny en Geert Jan,

Tjonge, net gearriveerd en al zoveel nieuwe indrukken opgedaan.
    Jullie nemen de tijd voor deze prachtige stad, dus nog lang niet uitgekeken.
    Plezier ...
    Ook hier af en toe regen( gedeelde smart ...)!

Groet,
    Hillie
  2. Geert Jan en Miny:
    7 september 2019
    Hoi Hillie, gezellig lezen en de blog bijwerken is ook wel een leuke actie in de vakantie.
  3. Hillie Hoogeveen:
    7 september 2019
    O, zeker. Dat levert jullie ook de rustmomenten tijdens zo'n reis.
    Het is fantastische zo'n reis maar ook wel intensief.
    In Emmen de Uitmarkt dit weekend, maar weer wel heel wisselvallig. Zo jammer .

Doeg
  4. Geert Jan en Miny:
    Doei
  5. Janny Scholtmeijer:
    8 september 2019
    Hee zussie gelukt en kan ik weer mooi meegenieten van jullie reis 😘
  6. Geert Jan en Miny:
    8 september 2019
    Had ik toch een fout e-mail adres in getypt.
    Fijn je te zien😘
  7. Jan en Halina:
    8 september 2019
    Hallo,mooi dat jullie zo genieten van de omgeving die jullie bezoeken en het weer is ook een bijkomstigheid. Geniet ervan
    Hier is het weer wisselvallig met zo nu en dan regen
    Groetjes
  8. Geert Jan en Miny:
    8 september 2019
    Dankjewel, het is een geweldige stad. Groeten terug😘