De Neue stad.

8 september 2019 - Dresden, Duitsland

Zondag 8 september 2019

Het weer is goed, dus weer op de fiets naar de stad.
We gaan via de Alt en Neumarkt  naar de brug  en steken de Elbe over.
We treffen het niet want er is markt in de Neu stad en je kan op de koppen  lopen.

We zoeken een route die ons naar de Elbe voert, daar is het aanmerkelijk rustiger.  We passeren de Gouden ruiter en komen langs het minsterie van Financiën, met een mooi schilderwerk op de gevel
Aan de oever hebben nu een mooi uitzicht op de Oude stad en zitten een tijdje van het mooie uitzicht te genieten.  Op de route naar de volgende brug passeren we het  Japanse paleis, waarin een museum van volkenkunde is gevestigd,  ook de moeite waard voor een bezoek.

Er is zoveel moois in Dresden, we hebben weken nodig om het allemaal te zien. Keuzes maken dus!
We fietsen door naar de andere brug die ons langs Yenidze, de oriëntaals oude sigaretten en tabak fabriek voert                                 Als je aan komt fietsen denk je,  het is een Moskee met minaretten, heel mooi gebouwd.    Die gaan we nog bezoeken om wat meer te weten te komen.                                                                                                                                                                                                       We zijn nu eerst toe aan thee, koffie en een lekker stukje Duits gebak.

Dan op naar de Zwinger.

Een gebouw tussen de binnenste en buitenste stadsmuur van een vestingcomplex. We beklimmen de trappen en lopen boven langs de grote galerij,  allemaal even mooi om te bekijken.

Aan de rechterkant het Franse paviljoen en daar achter ligt het Nympfenbad, die helaas leeg is.

De kroonpoort valt op door zijn gouden kroon. Beneden zijn expositie ruimtes met porselein en schilderijen, die slaan we over vandaag.

We komen tegenover het operagebouw Semper,  weer op de begane grond. We kijken of er een opera opgevoerd wordt,  maar de komende dagen is er geen stuk wat we willen bezoeken.

We zien het duurste hotel van Dresden, het Paleis van Taschenberg.  We kunnen het van binnen gaan bekijken, dat is nog een punt op ons wensenlijstje.

Wat opvalt dat de gebouwen in Dresden erg vuil zijn, maar er wordt aan gewerkt.

Dan is het mooi geweest, GJ een biertje en voor mij een thee en dan nog even Luther op de foto en de muziek weer even beluisteren en dan de fietsen pakken en naar de camping.

1. Janny Scholtmeijer:
    8 september 2019
    Erg leuk om jullie weer te volgen en geniet van de verhalen, ben bijna bij met lezen.

Geniet van jullie reis 😘
  2. Geert Jan en Miny:
    8 september 2019
    Leuk om je zien bij de reacties😘
  3. Job Hadderingh:
    9 september 2019
    Geniet van deze mooie reis
    Groetjes
    Job en stientje
  4. Geert Jan en Miny:
    9 september 2019
    We hopen dat jullie ook meegenieten, groeten terug. GJ en My