Rondje Neuestad

10 september 2019 - Dresden, Duitsland

Dinsdag 10 september 2019

We beginnen onze dag met een telefonische felicitatie naar onze schoondochter Sandra, ze is jarig.
Ze loopt al met de hond in het bos.

Gisteren was weer een erg regenachtige dag, dus we zijn weer helemaal uitgerust.
Wij beginnen dan ook relaxed, de zon schijnt en we hebben het plan om naar de Neue stad te fietsen, maar eerst koffie.
Via een route om de oude stad heen komen we  via  weer een andere brug over de Elbe in de Nieuwe stad aan.

We komen langs  regeringsgebouwen bij de gouden ruiter het beeld van August de Sterke.
We fietsen de hoofdstraat helemaal uit en komen bij 2 fonteinen, een monument  voor de soldaten van de Rote Armee, die  tijdens de oorlog gesneuveld zijn.

We fietsen verder en zien in de verte  het Barokke- Classicistische Japanse Paleis, een gebouw met 4 vleugels gebouwd door Augustus de Sterke, gepland als porselein paleis, om zijn collectie, Chinees, Japans en Meissen-porselein tentoon te stellen.
Een mooie fontein geeft het gebouw een fraaie allure.

We fietsen weer terug naar de gouden ruiter en drinken koffie en natuurlijk een Duits gebakje erbij.

Dan gaan we over de brug richting de Yenidze, de tabaksfabriek. We hopen dat we erin kunnen, maar dat valt tegen, het is van binnen super strak en in gebruik als kantoorpand.  We hadden ons een andere voorstelling gemaakt.

Maar goed we gaan op zoek naar de Stalhof. Een 100 meter lange gang, die het Johanneum met het gebouw van George, het stadsslot verbind.
Dit was ooit in 1591 een toernooi terrein, tegenwoordig wordt het gebruikt voor evenementen en middeleeuwse kerstmarkten.
Een mooie bogengang met een prachtige zonnewijzer in het midden er boven.

We gaan nog even het Brühlsche terras op, om hoog over de Elbe en op de mooie gebouwen te kijken. Jammer dat er zoveel hekwerk overal staat om te restaureren en de wegen te verbeteren.

Dan naar de de Neue Platz even genieten van alles en we fietsen weer voldaan naar de caravan.