Buchenwald

1 september 2019 - Weimar, Duitsland

1 september 2019

Gisteren zijn we van Kassel naar een camping bij Weimar met Buchenwald vlak in de buurt gereden.                                              Vandaag  dus maar gelijk een bezoek gebracht aan het grote concentratie kamp Buchenwald.   Wat indrukwekkend!

In 1938 zijn ze al met de bouw begonnen en in 1939 zijn er al duizenden jonge Joden vermoord.                                                              Het kamp is immens groot en we lopen langs de imposante gedenktekens en overblijfselen met heel akelige gevoelens. Het is heel triest en schokkend om het te zien, het maakt ook boos om zoveel onverstand.

Op de poort staat “Jeder das Zijne”     Ieder het zijne.  Op zoveel verschillende manieren kun je dat uitleggen.

Stil van alle indrukken reden naar de camping.

1. Hennie:
    Hallo vakantiegangers.
    Erg indrukwekkend ..
    Morgen maar wat gezellig opzoeken.
    Nog veel plezier
    Groet Hennie
  2. Hillie Hoogeveen:
    Geert-Jan en Miny,

Ik weet hoe het voelt. Ooit liepen we in Maudhausen...! Zo ingrijpend! En inderdaad, schokkend ook.
    En toch wil je het zien .....
    Even verwerken ....

Groet,
    Hillie
  3. Bart en Henny:
    1 september 2019
    Wij ooit op snikhete dag in Auschwitz. Hebben het nog nooit zo koud gehad
  4. Geert Jan en Miny:
    4 september 2019
    Afschuwelijk wat een verdriet en kippenvel krijg je dit soort kampen.
    Maar we moeten erheen uit respect voor alle doden.
  5. Henk & Lucretia:
    2 september 2019
    Wij zijn in kamp Flossenburg geweest en hadden daar de zelfde nare ervaring,het wrange is dat de mensheid hier niks van geleerd heeft...
    Groet,
    H&L
  6. Geert Jan en Miny:
    3 september 2019
    Inderdaad je wordt er droevig van, maar we proberen zelf het geloof van goedheid in de mensen om ons heen maar niet te vergeten😘